Verhalen uit de praktijk

Gwen – Doorstromer

“Dat ik docent wilde worden, wist ik pas erg laat. Echt helemaal zeker was ik trouwens niet van mijn keuze, dat kwam pas echt tijdens mij opleiding. Vanuit 5-havo ben ik meteen doorgestroomd naar een tweedegraads lerarenopleiding Nederlands. Ik was op de middelbare school altijd erg goed in talen, ik houd erg van lezen en ook de leuke docenten die ik altijd voor dit vak heb gehad hebben mij geïnspireerd. Nederlands was voor mij dus een logische keuze. Tijdens mijn opleiding kwam ik er vrij snel achter dat ik het erg leuk vond om voor de klas te staan. Even wennen was het wel, want af en toe kreeg ik op stage te maken met leerlingen die bijna even oud waren als ik. Door de docentenrol die je aanneemt, kijken de meeste leerlingen gelukkig wel tegen je op.

lees meer

Simone – Zij-instromer

“Het was mijn droom om dierenarts te worden. Na mijn vwo-examen werd ik helaas uitgeloot voor de opleiding daarvoor. Als een soort tussenjaar koos ik ervoor om de opleiding Biologie in Utrecht te volgen. Dit was toen precies wat ik zocht, ik kon onderzoek doen naar dieren in het wild. Na een aantal jaren van stages in het buitenland en reizen naar onder andere Indonesië en Hawaï, ging ik terug naar Nederland.

De zoektocht naar een leuke uitdaging in Nederland liep niet geheel soepel. Bij mijn sollicitaties kreeg ik steeds weer te horen; ‘Goed verhaal, maar we weten niet wat we ermee aan moeten.’ Tijdens diverse baantjes bij een tankstation, binnen de dierenverzorging en als hovenier, kwam ik stagiairs uit het onderwijs tegen. Ik zag de passie in de beroepspraktijk. Alsof het zo moest zijn, kwam er een vervangingsvacature voorbij voor een vmbo-docent Biologie. Lang verhaal kort, ik heb een brief geschreven, mocht op gesprek komen en kreeg de leidinggevende enthousiast door mijn visie. Ik had dan wel geen onderwijsbevoegdheid, maar omdat het om een tijdelijke functie ging, durfde ze de stap te wagen met mij.

lees meer

Ankie – Zij-instromer

“Toen ik hulpmoeder werd in de klas van één van mijn kinderen, viel het mij meteen op dat het me erg deed denken aan mijn eigen basisschooltijd. In mijn ogen was er niet veel veranderd en dat vond ik gek. Hebben de kinderen tegenwoordig geen andere benadering nodig? Ik ben zelf gaan zoeken naar antwoorden op deze vraag.

Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik een verkorte deeltijd Pabo-opleiding ben gestart. Al vrij snel werd het mij duidelijk dat hier mijn passie lag. Toen ik stage liep in zowel de onderbouw als in de bovenbouw, kwam ik erachter dat ik een echte bovenbouw-juf was.  Ik ga graag gesprekken aan met mijn leerlingen en spreek ze ook aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast geniet ik ervan om samen met mijn collega’s en andere onderwijskundigen te sparren over onze visie op het onderwijs.

lees meer

Stan – Zij-instromer

“Natuuronderzoek vond ik altijd al erg boeiend. Na een combinatie van een NG- en NT-profiel op het gymnasium gedaan te hebben, koos ik voor de bachelor biomedische wetenschappen en de gelijknamige master aan de universiteit. Ik vond onderzoek doen en op het laboratorium werken fantastisch, maar er zaten ook wat mindere kanten aan. Eén daarvan is dat onderzoek soms traag verloopt. Dat was iets wat mij op dat moment wat minder aansprak. 

Ik ben me daarom weer verder gaan oriënteren. Ik koos er uiteindelijk voor om het roer om te gooien tot docent biologie. Het overbrengen van kennis en het ontwikkelen van lesmateriaal sprak mij hierin namelijk erg aan. Daarnaast vond ik dingen uitleggen en bespreken altijd al een leuke bezigheid. Na de pre-master biologie te hebben afgerond, heb ik de eenjarige masteropleiding tot eerstegraads biologiedocent gevolgd.

lees meer

Joost –  Zij-instromer

“Na 12 jaar in Duitsland te hebben gewerkt, heb ik in 2019 besloten om het onderwijs in te gaan. De combinatie van mijn Duitse werkervaring, het sociale aspect en het graag willen werken met kinderen, heeft mij doen besluiten me in te schrijven voor de flexibele deeltijdopleiding docent Duits bij de Fontys. Deze opleiding duurt twee jaar en inmiddels heb ik beide stages afgerond, waardoor ik me volledig kan richten op het laatste gedeelte van de opleiding. Mijn doel is om de leerlingen een behoorlijke bagage Duits mee te geven, zodat ze een aardig woordje Duits kunnen spreken wanneer dat nodig is.

lees meer

Mariska – Doorstromer 

“Tijdens mijn bachelor Duitse Taal en Cultuur aan de universiteit, volgde ik de educatieve minor voor een beperkte tweedegraads bevoegdheid. Tijdens deze minor was een stage natuurlijk een verplicht onderdeel. Hierdoor kwam ik voor de eerste keer echt met het onderwijs in aanraking en mij werd toen meteen duidelijk dat het onderwijs echt wat voor mij is.

Ergens wist ik al wel dat ik Duits lerares wilde worden, maar ik wilde zeker weten of dit in de praktijk ook daadwerkelijk het juiste bleek te zijn. En dat was het! De stagedagen waren voor mij de leukste dagen van de week. Hier kon ik namelijk wat ik tijdens mijn colleges leerde, in de praktijk uitproberen en verder oefenen.

lees meer

Sari – Doorstromer

“Toen ik, inmiddels 11 jaar geleden, begon met mijn studie Engelse Taal en Cultuur, had ik al bedacht dat ik daarna wellicht de stap zou maken om leraar Engels te worden op de middelbare school. Na het afronden van mijn studie namen de twijfels toch enigszins toe en ik besloot om eerst een tijde te gaan werken en reizen. Ik wilde namelijk zeker zijn van mijn zaak.

Dit ‘tijdje’ reizen en werken bleek zo goed te bevallen dat het niet bij één reis bleef. Na uiteindelijk een jaar in Nieuw-Zeeland te hebben gewoond en gewerkt als au-pair, besloot ik dat ik nu wel echt klaar was voor een leven als docent. Tijdens dat jaar was het voor mij duidelijk geworden dat ik het liefst met kinderen/jongeren werk, en ik het prachtig vind om hen nieuwe dingen te leren.

lees meer