Stan – Zij-instromer

“Natuuronderzoek vond ik altijd al erg boeiend. Na een combinatie van een NG- en NT-profiel op het gymnasium gedaan te hebben, koos ik voor de bachelor biomedische wetenschappen en de gelijknamige master aan de universiteit. Ik vond onderzoek doen en op het laboratorium werken fantastisch, maar er zaten ook wat mindere kanten aan. Eén daarvan is dat onderzoek soms traag verloopt. Dat was iets wat mij op dat moment wat minder aansprak. 

Ik ben me daarom weer verder gaan oriënteren. Ik koos er uiteindelijk voor om het roer om te gooien tot docent biologie. Het overbrengen van kennis en het ontwikkelen van lesmateriaal sprak mij hierin namelijk erg aan. Daarnaast vond ik dingen uitleggen en bespreken altijd al een leuke bezigheid. Na de pre-master biologie te hebben afgerond, heb ik de eenjarige masteropleiding tot eerstegraads biologiedocent gevolgd.

Nu ben ik een jaar verder, heb ik enorm veel ervaring en inzicht opgedaan en vooral plezier beleefd! Zoals hierboven genoemd, ligt één van mijn passies bij het overbrengen van kennis, maar gedurende mijn eerste jaar ben ik er ook achter gekomen dat het pedagogische vlak minstens zo belangrijk is. Contact leggen met je leerlingen, persoonlijke gesprekken voeren als mentor en je verwachtingen in de klas duidelijk benoemen.

Bovendien speelt de steun die je krijgt van collega’s een grote rol bij de verschillende leerprocessen van het docentschap. Iets anders wat mij zeker heeft geholpen en nog steeds helpt is de individuele begeleiding die ik krijg vanuit school. Hierbij ben ik gekoppeld aan een coach met wie ik kan praten over zowel mijn verbeterpunten als kwaliteiten. Het doel hiervan is om mijn leerproces concreet in kaart te brengen. 

Al met al, het docentschap is een verrijking van je leven! Het heeft mij al veel kennis en kunde op van allerlei vlakken opgeleverd.”

Contact

Meer informatie over het maken van de overstap naar leraar? 

onderwijsloket.com