Simone – Zij-instromer

“Het was mijn droom om dierenarts te worden. Na mijn vwo-examen werd ik helaas uitgeloot voor de opleiding daarvoor. Als een soort tussenjaar koos ik ervoor om de opleiding Biologie in Utrecht te volgen. Dit was toen precies wat ik zocht, ik kon onderzoek doen naar dieren in het wild. Na een aantal jaren van stages in het buitenland en reizen naar onder andere Indonesië en Hawaï, ging ik terug naar Nederland.

De zoektocht naar een leuke uitdaging in Nederland liep niet geheel soepel. Bij mijn sollicitaties kreeg ik steeds weer te horen; ‘Goed verhaal, maar we weten niet wat we ermee aan moeten.’ Tijdens diverse baantjes bij een tankstation, binnen de dierenverzorging en als hovenier, kwam ik stagiairs uit het onderwijs tegen. Ik zag de passie in de beroepspraktijk. Alsof het zo moest zijn, kwam er een vervangingsvacature voorbij voor een vmbo-docent Biologie. Lang verhaal kort, ik heb een brief geschreven, mocht op gesprek komen en kreeg de leidinggevende enthousiast door mijn visie. Ik had dan wel geen onderwijsbevoegdheid, maar omdat het om een tijdelijke functie ging, durfde ze de stap te wagen met mij.

Ik gaf les aan alle eerstejaars vmbo. Ik kreeg mijn leerlingen gemakkelijk gemotiveerd en putte uit mijn eerdere werkervaringen. Dat viel op bij mijn toenmalige leidinggevende. Ik mocht daarna aan de slag in het mbo als docent gedragsbiologie en kreeg er ook nog een mentoraat bij. Uiteindelijk kwam ik in een functie als adjunct-directeur, wat het best bij mij bleek te passen. Ik ben binnen die functie niet alleen bezig met onderwijs, maar ook met positionering, imago en duurzaamheid. Dit vind ik enorm interessant. Ik krijg hierbij veel mogelijkheden om me verder te scholen. Dat kan een verbreding zijn van je vak, maar ook helemaal iets anders, zoals een mindfulness-training.

Soms vergeten we hoe waardevol werken in het onderwijs is. Want hoe waardevol is het om iets te kunnen betekenen voor jongeren. Als docent heb je een prominente rol en kun je voor de jongeren het verschil maken. Er zijn veel mogelijkheden en uitdagingen binnen het onderwijs. Het is een uitdagende baan, waar energie en verbinding een grote rol speelt. Juist ook vanuit het bedrijfsleven of vanuit het onderzoek. Het onderwijs van de toekomst: uit de klaslokalen en de praktijk in, uitdagingen zat!”

Overweeg jij ook om de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs te maken? Laat hier je bericht voor ons achter, en dan nemen we snel contact met je op en helpen je verder.

Contact

Meer informatie over leraar zijn in het MBO? 

onderwijsloket.nlmbodocentinlimburg.nl